Asociatia Administratorilor Publici din Romania
English
Romana
Proiect PMI
O scurta istorie a PMI in Tarile de Jos


In urma crizei financiare din anii 1980, care a marcat una din perioadele cu cel mai ridicat somaj din istoria Olandei, cheltuielile publice in cadrul Tarilor de Jos au solicitat masuri pentru a atinge o mai mare eficienta. In acest context, instrumente de planificare si control au fost dezvoltate de catre Fundatia Olandeza PMI. BMC si Ministerul Olandez al Afacerilor Interne au fost o parte dintre partenerii acestei Foundatii. Ca urmare a cerintelor tot mai mari ale municipalitatilor, de exemplu, a lucra mai eficient si eficace, o atentie sporita a fost acordata gestionarii administrative a acestora si modului in care obiectivele politice au fost puse in aplicare din punct de vedere administrativ si financiar. Municipalitatile, s-a demonstrat, nu dispuneau de suficiente instrumente moderne administrative.

PMI a fost inspirat de "Noul Management Public", bazat pe un rezultat mai eficient, indreptat inspre exterior, avand o organizare guvernamentala mai putin birocratica. Sau, mai degraba, "mai mult cu mai putin". In conformitate cu modelul PMI, a fost dezvoltat un cadru pentru management administrativ (financiar) sistematic pentru municipalitati. In cele din urma acesta a dus la proiectul Instrumentului de Politici si Management (PMI).

Proiectul PMI, care a durat din 1990 pana in 1995, a fost de foarte mare succes. In cadrul proiectului au participat 50 de municipalitati pilot olandeze. Au fost simpozioane, cursuri de formare, materiale de studiu si, desigur, punerea in aplicare a principiilor si metodelor de lucru ale modelului PMI. Dupa aceast pilot, modelul a fost raspandit in randul tuturor municipalitatilor olandeze care aplica in continuare modelul PMI si ideile de buna guvernare, desi modelul a suferit modificari intre timp.

Scopul modelului PMI este de a consolida pozitia Consiliului Municipal (componenta democratica), pentru a permite un control mai bun al organizatiei si pentru a spori orientarea catre cetatean. In scopul punerii in aplicare a cadrului, modelul PMI face distinctia intre faze pe baza ciclului bugetar. Pasi importanti in proces sunt, de exemplu, traducerea dorintelor politice in planuri concrete de politica, rapoarte intermediare de gestiune si administrare, dezvoltarea raportului anual si a conturilor anuale ca instrumente de politica si dezvoltare a unor instrumente pentru masurarea eficientei. PMI nu este doar un cadru teoretic, acesta este un instrument practic care contribuie la dorintele politice realiste, la punerea in aplicare a acestor dorinte si la evaluarea rezultatelor sale.